ברחובות שלנו היה קסם מיוחד

שטח ציבורי פתוח לא חייב להיות ממושטר וממושמע. פרופ’ יוברט לו-יון מעלה זיכרונות מעירוניות אחרת שהתקיימה פעם בשדרות התל אביביות.

1412890597_97c6c46804_b

שדרות תל אביביות מסודרות. צילום: יואב לרמן (yoavlerman) אתר Flickr.com

לפני מספר ימים הקדמתי לפגישה בתל אביב. היה זה יום אביבי יפה והייתי בקרבת שדרות רוטשילד. החלטתי להשתמש באחד מן הספסלים במקום לגמור לקרוא את העיתון. קניתי פחית שתיה מן הקיוסק והתישבתי. אך לפני שפתחתי את העיתון, משהו הסיח את דעתי. טעם הפחית הזכיר לי פתאום את ה”גזוז” של פעם. סגרתי את העיניים ומצאתי את עצמי אי שם בשדרות ירושלים, לפני הרבה הרבה שנים.

היו אלה שנות השישים המוקדמות ובמקרה (ירדתי בתחנת האוטובוס הלא נכונה) מצאתי את עצמי בקטע של שדרות ירושלים ביפו. ניגשתי לכמה אנשים בסביבה על מנת לשאול כיוונים והם הזמינו אותי לשבת לשתות גזוז איתם. ואז התבוננתי מסביב ונדהמתי לגלות לפני את אחד המחזות העירוניים אשר נשארו חרותים בזכרוני ובתודעתי עד עצם היום הזה. מצאתי את עצמי זוכר את פרטי החוויה גם כסטודנט לארכיטקטורה וגם כמורה.

800px-Rothschild_Boulevard,_1926_-_detail_P1080425

תכנון השדרה התל אביבית. שדרות רוטשילד, 1926. צילום: שמעון קורבמן, מגדל שלום מאיר, תל אביב

הכל היה פתוח. הבתים משני צידי השדרה היו מלאים מרפסות אשר דרכן אפשר היה לשמוע שיחות ערות בין שכנים. קומות הקרקע היו פתוחות ללא גדרות מפרידות. דוכנים, הולכי רגל, פעולות ביתיות התערבו. למעשה העירוב התוסס הזה התרחש בכל המרחב שבין הבתים- המדרכות, המסלעות והשדרה. בכל מקום היה זמזום של פעילות ספונטנית, יום-יומית, רגילה, ידידותית, אמיתית. ילדים שיחקו, המבוגרים בישלו, תיקנו, ניקו, דיברו. הזקנים שיחקו שש-בש ועישנו. והכל ברוח טובה ונינוחה.

פתאום הרגשתי בבית כי הכל הזכיר לי כפר בורמזי על שפת הים! שנים לאחר מכן, ניסיתי לאפיין, בשפה “מקצועית”, מהי מהות המקום הזה. מגורים? מסחר? בידור? מלאכה? תחבורה? הכל היה שם, בעירבוב דינאמי וזורם. אולי זה היה יעוד קרקע “חדש” הנקרא “שימושים מעורבים”? לי זה היה ברור שהכל היה ספונטני ואותנטי ולא מתוכנן. אפילו בלתי-חוקי מבחינת שימושי קרקע.

הפקח מן העיריה העיר אותי על שדרות רוטשילד. העיתון התעופף באוויר והפריע לסדר הציבורי. ראיתי את הנקיון, הסדר והמשמעת לאורך כל השדרה כאשר קמתי והלכתי. אבל פה ושם ראיתי הבזקים קטנים מפינת העין הימנית, תזכורות רגעיות של שדרות ירושלים של פעם, רוחות רפאים של עירוניות קהילתית אבודה.

2847296802_6e5d4252a7_b

רוחות מפעם? שדרות רוטשילד. צילום: יואב לרמן (yoavlerman) אתר Flickr.com

לקריאה נוספת:

– “מדריך למשוטט בעיר הישראלית“, מאת יואב זילברדיק

– “הרחוב הכי מכוער בארץ“, מאת יואב זילברדיק