המהפכה הטכנולוגית שינתה את האופן שבו אנו פועלים במרחב. המרחב הפיזי אינו יכול להיתפס במנותק מזה הווירטואלי, הם שלובים זה בזה. האם שינוי דרמטי זה השפיע על תכנון מבני החינוך?

בישראל של תחילת המאה ה-21 אופן וצורת הלמידה בבתי הספר הממלכתיים נותרו פורמליים כשהיו. אמנם כיתות רבות מצוידות במחשבים ומקרן, אולם החלונות הצרים, הסורגים, התקנים המחמירים, התקציבים אינם תורמים לחווית למידה פתוחה וחופשית. ברשימה בכתב העת אורבנולוגיה כותבת שרית פריאל,  תכנון בתי הספר הוא שיקוף של תפיסות חברתיות. בארכיטקטורה של בתי הספר קיימים שלושה סוגי מבנים המותאמים לשלוש תפיסות החינוך והפדגוגיה בימינו: מבנים פונקציונאליים שפעולתם מצטיירת כייצור תעשייתי. מבנים מכובדים שמשקפים את הערכים החברתיים. מרחבים פתוחים המאפשרים לתלמיד חוויה פתוחה וחופשית בניהול הזמן והשימוש בחלל. אחד האדריכלים הידועים שהשקיע רבות בתכנון מבני חינוך הוא הרמן הרצברגר, הרואה את בית הספר הוא חלל נטול כיתות ונטול מסדרונות. מרחב פתוח של מפגש ולימוד ספונטני. מגמות אלו ניכרות באוניברסיטאות בעולם המבקשות להעצים את האקראי והספונטני. מה השתנה בישראל? איך התקנים המחמירים, התקציב, והתפיסות הפדגוגיות משפיעות על חלל הכיתה? שיחה (לא מהפכנית) עם מיקי מנספלד על תכנון מבני חינוך במדינה שצריכה גם למגן את בתי הספר שלה מפני טילים. מהו תפקיד האדריכלות בעיצוב המרחב המשפיע של דור העתיד בישראל, והיכן ניתן להשפיע?

האזנה נעימה!


נושאי הפרק

האובולוציה של תכנון מבני חינוך * שיטת ההוראה הפרונטלית לא השתנתה והתכנון? * מרחבי למידה * הטיפולוגיה של מבני חינוך * בית ספר יבנה בחיפה, בית ספר דתי 1980 * בית הספר כמערכת אחת עם חלקים שונים *נגישות, תקנות, חומרים, תאורה * בית ספר מבואות בחיפה 2016 * טייח וזריקות של צבע * שער הנגב פריקט גדול * השילוב בין פנים וחוץ * שינויים בשפה * עקרונות תכנון לתכנון בתי ספר * אבולוציה בתכנון מבני חינוך?! * סיכום הסדרה האדריכלים ולקראת הסדרה הבאה!

תמונות מפרויקטים

בית ספר יבנה בחיפה, בתכנונו של אל מנספלד, מיקי מנספלד וחיים קהת, 1996

בית ספר מבואות דרומיים חיפה בתכנום של מיקי מנפלד וחיים קהת, 2016

צוות הפודקסט

עורכת ראשית: טלי חתוקה, עורכת משנה: הדס צור, עורך סאונד: ניר לייסט, מעצב אותות: עירד אשל

לפרק הקודם- מנספלד חלק א’