כיצד מתכננים בתי ספר מותאמים למציאות של שינוי טכנולוגי מתמיד? אחת האפשרויות היא להקים בתי ספר מקצועיים טכנולוגיים צמודי מפעלים- דוגמאות מטורקיה.
בהמשך לרשימה הקודמת שעסקה במגמות בחינוך מקצועי טכנולוגי בעולם ובארץ, רשימה זו תסקור תקדימים תכנוניים של בתי ספר מקצועיים טכנולוגיים צמודי מפעלים בטורקיה. בתי ספר צמודי מפעלים הם נישה ספציפית בחינוך המקצועי הטכנולוגי, ונותנים מענה לכמה סוגיות בסיס:
• התמודדות עם האתגר שבו החינוך נדרש להדביק את קצב השינוי הטכנולוגי. המכונות, התשתיות הדיגיטליות, תשתיות התקשורת ורמת האוטומציה קיימות במפעלים ברמה גבוהה. לעומת זאת, היכולת של בתי הספר לחדש את הציוד, את כישורי המורים, את תוכני תוכנית הלימודים ונושאים רבים אחרים מבלי לפגר אחר ההתפתחויות הנוכחיות היא מוגבלת. בית ספר צמוד מפעלים מאפשר להקנות חלק מהמיומנויות בבית הספר ולהיעזר בהזדמנויות של המגזר הפרטי בנושאים שבהם בית הספר מתקשה לתת מענה.
• מתן אופק תעסוקתי לתלמידים אשר רוכשים במהלך לימודיהם מיומנויות וידע הרלוונטיים למפעלי הסביבה, אך גם לתעשיות אחרות המבוססות על טכנולוגיות מעודכנות.
• חשיפה לתעשייה וטיפוח גאווה מקומית ומקצועית. “התפיסות כלפי מפעלים ותעשייה הן בעייתיות. אלא אם כן להורים יש קשר אישי למישהו שעובד בייצור, הרי שאין להם מושג מה קורה או שיש להם תפיסה שגויה שזה אפל, מלוכלך ומסוכן, וזה בהחלט לא המקרה” ( Scot McLemore, Manager of Talent Acquisition at Honda North America).1
ברחבי העולם נבנים קמפוסים חינוכיים שכוללים בתי ספר מקצועיים טכנולוגיים צמודי מפעלים. הדוגמאות שיוצגו ברשימה זו הן מטורקיה.
טורקיה היא ייחודית בדגם הרווח של אזורי תעשייה מאורגנים (,”organize sanayi bölgesi – OSB בטורקית). משנות השישים של המאה הקודמת ועד היום הוקמו בה 213 אזורי תעשייה מאורגנים, מתוכם כ- 140 הוקמו מאז שנות האלפיים. האזורים המאורגנים מאופיינים בתשתיות משותפות, וכוללים לרוב שירותים חברתיים – מבני מסחר ושירותים לעובדי הפארק ולמבקרים, ובחלק מהמקרים גם בתי ספר מקצועיים טכנולוגיים בזיקה לתעשיות הקיימות באזור התעשייה. יוזמת ההקמה בשני המקרים שיוצגו היא של התעשיינים.
בחלק מאזורי התעשייה המאורגנים, מבנה בית הספר הינו חלק מבלוק ציבורי בו מרוכזים השירותים החברתיים של הפארק. הבלוק הציבורי כולל מגוון רחב של מבני ציבור ושירותי מסחר, הסעדה ותיירות. בשני מקרי הבוחן שיוצגו ברשימה, מבנה בית הספר ממוקם כמבנה אוטונומי בשולי פארק התעשייה.
בית ספר תיכון מקצועי טכני İAOSB Nedim Uysal, אזור תעשייה מאורגן IAOSB, איזמיר, טורקיה
אדריכלות: M plus D Architecture2016
רקע: אזור התעשייה המאורגן של איזמירIAOSB , שהחל את פעילותו בשנת 1990, הוא אחד ממרכזי הייצור, הייצוא והתעסוקה החשובים ביותר של טורקיה. הוא מתפרס על שטח של 6,240 דונם ומועסקים בו כ- 50,000 איש בכ- 600 חברות. הייצור מרוכז במגזרי הטקסטיל, מכונות, רכב, מתכת, פלסטיק, כימיה, מזון, חשמל ואלקטרוניקה.
בית הספר הוקם בשנת 2014 בידי מנהלת אזור התעשייה במטרה להגביר את איכות החינוך המקצועי והטכני בכלל, וכן כדי לענות על צורכי כוח העבודה המוסמך של החברות באזור התעשייה. כל התלמידים מתחנכים וזוכים למלגה מלאה, ובכלל זה חינוך, תחבורה, ביגוד, אוכל, ספרים וכלי כתיבה. הם מאותרים לבית הספר על פי ציוני המתמטיקה, השפה והמדעים מעבר לחינוך על-יסודי.
מתכנני בית הספר נבחרו במסגרת תחרות אדריכלים.
שטח: מגרש: 13.8 דונם, שטח בנוי: 13,270 מ”ר.
פרוגרמה: בית הספר מיועד ל- 500 תלמידים. הוא כולל אולם כנסים, אולם ספורט, 21 כיתות לימוד, מרחבי פעילויות חברתיות, חדרי הכנה לפרויקטים, סדנאות ומעבדות חדישות וטכנולוגיות למקצועות הטכנולוגיים.
מגמות הלימוד: אוטומציה תעשייתית, חשמל ואלקטרוניקה וטכנולוגיית מכונות. ציוד הדרכה מאפשר הדמיית ייצור תעשייתי בסדנאות ומעבדות שתוכננו במיוחד לכל תחום. ההדרכות היישומיות שניתנו תואמות את מערכות הייצור הרובוטיות המשמשות בתעשייה.
עקרונות תכנון:
העמדה: מגרש בית הספר הוא חלקה מלבנית טיפוסית במתווה החלקות התעשייתיות. הוא ממוקם בשולי אזור התעשייה, על הצומת שבין הדרך הראשית של אזור התעשייה לבין הכביש המחבר לאזורי המגורים הסמוכים.
תמיכה בעקרונות חינוכיים: חלל ציבורי משותף קושר בין הסדנאות והיחידות החברתיות שמאורגנות סביבו. חלל זה מאפשר אינטראקציה וחיים פנימיים דינמיים ועשירים.
קשר פנים-חוץ: המבנה נפתח החוצה בסדרת חצרות בעלות תפקידים ואיכויות שונים ובקשר ישיר אל חללי הפנים. ארגון הנפחים סביב חצרות מכניס אור טבעי לחללי הלימוד.
בית ספר תיכון מקצועי טכני OIB של תעשיית הרכב, נילופר-בורסה, טורקיה
אדריכלות: M plus D Architecture2010
רקע: היוזמה להקמת בית הספר הייתה של איגוד יצואני תעשיית הרכב, מתוך כוונה לענות על הצורך בעובדים מקצועיים ומוסמכים בתחום הרכב. האדריכלים נבחרו לאחר תחרות מוזמנים שבה השתתפו 13 משרדי אדריכלים. המבנה ממוקם באתר משופע וגובל במטע זיתים.
שטח: מגרש: 21 דונם, שטח בנוי: 32,000 מ”ר
פרוגרמה: בית הספר מיועד ל- 720 תלמידים בשש מגמות טכנולוגיות: מידע, חשמל ואלקטרוניקה, אוטומציה תעשייתית, מכונות, מתכת ורכב מנועי. שלושת אזורי הפעילות העיקריים כוללים חללים לחינוך ולהכשרה, מרחבים חברתיים ולינה לתלמידי פנימייה.
חינוך והכשרה: כיתות השנה הראשונה ישמשו לחינוך בסיס ולידע תאורטי. הוראה מקצועית תתקיים בסדנאות המצריכות שטחים מרווחים למיקום כלים ומכונות. סמוך להם ישנם חדרי אחסנה וכלים, חדרי הלבשה לתלמידים ויחידות עבור צוות ההוראה.
מרחבים חברתיים: חדר אוכל וקפיטריה, אולם מופעים של 540 מקומות, אולם ספורט.
לינה: מעונות ל- 300 סטודנטים שלומדים בבית הספר בתנאי פנימייה.
מיקום בית הספר בפארק התעשייה
עקרונות תכנון:
- העמדה: ההעמדה בשטח שומרת על מטע הזיתים.
- ארגון השימושים: הפונקציות השונות מחולקות בחתך – אזור המעונות ממוקם בחלק העליון של המבנה ופונה לכרם הזיתים, ואילו “עולם החינוך” שבחלק התחתון פונה לאזור התעשייה. הנפחים הנפרדים של אזורי הלימוד מחוברים ל”עורק החברתי”, שפונה בחזיתות שקופות לחצרות ומחבר גם לאולם הספורט ולאולם הכנסים בקומת הקרקע וכן למזנון הסטודנטים.
- תמיכה בעקרונות חינוכיים: פיתוח מרחב התומך באינטראקציה שבין התלמידים, כך שיחידות חינוכיות (כיתות ובתי מלאכה), יחידות חברתיות (מזנון וחדר אוכל), יחידות תרבות (אולם רב-תכליתי וספרייה) ואולם ספורט מחוברים אלו לאלו באמצעות גלריות שקופות וחצרות.
- עיצוב בזיקה לתעשייה: בניית סביבה שבה חשופות מערכות מבניות, חשמליות ומכניות בחלל המבנה.
בתי הספר שהוצגו מבטאים גישה פרוגרמתית דומה, אשר כוללת מלבד חללי לימוד קונבנציונליים גם מרחבי לימוד הדומים במהותם לחללי ייצור. התכנון האדריכלי של כל אחד מהם מגיב לאתר ולתנאים הספציפיים של בית הספר, אך עם זאת ניתן לזהות כמה מאפיינים תכנוניים משותפים:
- דגש על תכנון אדריכלי מוקפד (מתכנני שני בתי הספר נבחרו בתחרויות אדריכלות) כביטוי לגאווה המקצועית של קהילת בית הספר וכתרומה להיפוך תפיסות שליליות קיימות על חינוך מקצועי.
- גמישות תכנונית,תוך התאמה אפשרית לטכנולוגיות משתנות ובהתאם לצרכים פיזיים משתנים בראייה עתידית.
- דגש על מרחבים משותפים אשר תומכים ומאפשרים אינטראקציה חברתית בין התלמידים ואפשרות להתבונן בפעילויות השונות בבית הספר.
- שקיפות של סדנאות ההכשרה המעשית או חלק מהן כלפי פנים וכלפי חוץ.
- תכנון אדריכלי הנותן ביטוי לייחודיות של בית הספר כבית ספר מקצועי טכנולוגי צמוד מפעלים בחומריות, בחשיפה ובנראות של מערכות טכניות.
- תכנון על פי עקרונות קיימות ושימוש בטכנולוגיה חדשה להקטנת טביעת הרגל האקולוגית של המבנה.
תכנית קומת הקרקע בבית הספר התיכון המקצועי-טכני בנילופר-בורסה
מתי בישראל?
בישראל יש כ- 55 תיכונים מקצועיים (הכוללים חינוך חילוני, דתי וחרדי). ביותר ממחציתם ישנן מגמות טכנולוגיות. הדוגמאות לבתי ספר צמודי מפעלים בארץ הן מצומצמות, ובהן בתי הספר הבאים:
- אורט אורמת ביבנה, חטיבה עליונה בצמוד למפעל אורמת שעוסק בתחום האנרגיה והחשמל, המכשיר את בוגריו לקראת השתלבות בתעשייה מתקדמת בתחומי החשמל, המתכת והמולטימדיה; אורט תעשייה אווירית הממוקם בתעשייה האווירית לישראל בלוד, ומכשיר את בוגריו לקראת השתלבות בחיל האוויר ובתעשיות התעופה והחלל.
- עתיד עוצמ”ה קטרפילר, קריית ביאליק, תיכון מקצועי הפועל בתוך מפעל זוקו קאטר-פילר שבאזור התעשייה של קריית ביאליק וכחלק ממנו;
- רשת החינוך המקצועי של קהילת בית-אל, בזכרון יעקב, שמחנכת בעלי מקצוע בתחומי התעשייה, המתכת והאלקטרו מכניקה בכלל, ובתחומי העיבוד השבבי, עיבוד הפח, הריתוך והזיווד בפרט. תעשיות בית-אל הקימה מרכזים להכשרה מקצועית בניסיון לקדם חינוך טכנולוגי מעשי ברמה גבוהה. לכולם ניתנת האפשרות להשתלב בתעשייה של החברה או בשוק החופשי בסיום הכשרתם. מרכזי ההכשרה המקצועית מצוידים במכשור טכנולוגי מתקדם, ומלמדים בהם מיטב המורים והמומחים של החברה על פי סטנדרטים המקובלים בגרמניה ובשווייץ ללימוד המשלב עבודה מעשית עם תאוריה יישומית ובהדרכה של מומחים בתחום.
- תיכון עמל אנרג’י-טק בית ספר של חברת החשמל יחד עם רשת החינוך עמל. בית ספר טכנולוגי חדש לאנרגיה חשמל וסביבה, צמוד מפעל, במרכז ההדרכה של חברת חשמל באתר ההיסטורי “חפציבה”, ליד חדרה.
בימים אלה אנו עורכים במעבדה לעיצוב עירוני מסמך הנחיות לתכנון ולעיצוב הבלוק הציבורי באזור התעשייה נ.ע.מ בנתיבות. המסמך הינו בסיס לפיילוט עתידי בו ישולבו בפארק מבני ציבור וביניהם גם מבנה בי”ס מקצועי טכנולוגי צמוד מפעלים. לאור האתגרים שצוינו בפתח הרשימה, בהם הציפיה כי החינוך ידביק את קצב השינוי הטכנולוגי, יתן אופק תעסוקתי לתלמידים, יחשוף תלמידים לתעשייה ויטפח גאווה מקומית ומקצועית, בית הספר בנ.ע.מ יהנה משיתוף פעולה בין-מגזרי ויאפשר לתלמידים להתנסות בתחום לימודיהם בסביבת עבודה מתקדמת ובהנחיה מקצועית של מומחים בתחומם.
- צוטט ותורגם בידי כותבי המסמך מתוך: Nick Leiber, “Taking the Future of Manufacturing Into High Schools,” The New-York Times, June 7, 2019, ↩