מאמרו של דונלד שופ1 עוסק באזורים מוטבי חניה (Parking Benefit Districts) ככלי לניהול מצוקת החניה בערים. אזורים מוטבי חניה הם אזורים בעיר בהם מתמחרים את החניות בצידי המדרכה, ואת הרווח הכספי מהתשלום של בעלי הרכבים משקיעים בשיפור האזור באמצעות תחזוקה, ניקיון ושירותים ציבוריים. אזורים מוטבי חניה המתומחרים באופן דינאמי על פי ביקוש והיצע ברמת המיקרו, יכולים להביא לזמינות ונגישות רבה יותר של חניות, ולהפחתת גודש התנועה וצמצום זיהום האוויר בעיר הנגרמים כתוצאה מחיפוש אחר חניה, תוך ניצול מיטבי יותר של משאב השטח יקר הערך.
בעיית החניה העולמית והחיפוש אחר הפתרון
העולם במאה ה- 21 חווה מגוון משברים בסביבות העירוניות, ההופכות בהדרגה לסביבת המגורים העיקרית של בני האדם. משבר החניה לא מקבל לרוב את ההתייחסות הנדרשת, למרות שהוא מהווה מטרד הולך וגובר והשפעותיו רחבות היקף – מעבר להשפעה על נהגים – ונוגעות בתחומים רבי חשיבות כגון התחממות גלובלית, זיהום, רווחה והאופן בו ערינו מתוכננות.2 הבעיה האקוטית של חניה באה לידי ביטוי בסקר שנערך בקרב 5,454 נהגים ברחבי העולם בשנת 2023, אשר מצא כי 92% מבין העונים דיווחו על קשיים במציאת חנייה ו- 8% דיווחו כי הקושי נוכח בכל חיפוש אחר חניה.3
הקושי נובע בעיקרו מחוסר היכולת לאזן בין הביקוש הרב לחנית רכבים לבין ההיצע המוגבל של חניות ברחבי העיר. חוסר האיזון בין הביקוש לבין ההיצע קיים הן בערים היסטוריות, אשר תוכננו לפני עידן הרכב ומכילות רחובות צרים וצפופים, והן בערים מודרניות, אשר מתקשות לחזות את הביקוש הגובר לרכבים בעתיד. כתוצאה מכך, נפוצה התופעה בה נהגים נוסעים זמן רב במהירות נמוכה במטרה למצוא חניה (Cruising) ובמהלך החיפוש גורמים לגודש תנועה ברחוב ומזהמים את האוויר בעיר. לחצים אלה מובילים לשינוי במבנה העיר באמצעות תכנון מוטה-רכב: בניינים נבנים עם חניה בתוכם, דבר המצריך שינוי בחזיתות המבנים והגדלת המרחק בין בניינים וכתוצאה מכך, נפגעות חזיתות הרחוב, האסתטיות וההליכתיות בעיר. כמו כן, הלחץ למציאת פתרונות חניה בערים גורם להסבה של שטחים פתוחים, הנחוצים לבריאותם ולרווחתם של תושבים, לחניות.4
מאמרו של דונלד שופ מציע פתרון ישים כמענה למצוקת החניה והשלכותיה על ערינו: אזורים מוטבי חניה (Parking Benefit Districts).5 אזורים מוטבי חניה הינם אזורים גיאוגרפיים מוגדרים בערים בהם נלקח תשלום מנהגים על חניה בצידי הכביש והרווחים משמשים לשיפור השירותים הציבוריים הניתנים באזור או בשכונה. הפתרון המוצע אמור לסייע בשתי מצוקות אותן חווים תושבי העיר: מצוקת חניה ואי-שביעות רצון התושבים מרמת השירותים הציבורים.
נקודת המוצא של שופ היא שחניה חינם לא קיימת באמת במציאות – חניה בצדי הכביש מכילה עלויות שונות לכל תושבי העיר ולעסקים בדמות גודש תנועה וזיהום אוויר, בעוד היא מעניקה הטבות למספר מצומצם של נהגים המשתמשים בקרקע רבת-ערך. שופ טוען כי חניה באזורים צפופים בעיר אינה יכולה להיות נוחה, נגישה ובחינם – אחד משלושתם חייב להיגרע על מנת לאפשר את השניים האחרים. למשל, חניה ללא עלות בצידי הכביש יכולה להיות נוחה באזור מבוקש וצפוף אך היא לא תהיה נגישה עבור רוב הנהגים. לעומת זאת, חניה ללא תשלום באזורים פחות צפופים ופחות מבוקשים תהיה יותר נגישה עבור נהגים אך לא תהיה נוחה עבור הרצונות והצרכים שלהם. אזורים מוטבי חניה המתמחרים את החניות בצידי הכביש, מאפשרים חניה נוחה ונגישה עבור מי שמוכן לשלם עבור הדבר.
אזורים מוטבי חניה מהווים דרך להצדקת תמחור החניה בצידי הכביש ולהתמודדות עם התנגדות וזעם של תושבים התופסים חניה כזכות בלתי ניתנת לערעור (The paid parking derangement syndrome), מפני שהרווחים מהתשלום על החניה משמשים את תושבי השכונה בלבד. על כן, צפויה תמיכה ציבורית מקומית רבה יותר בקרב תושבים ובעלי אינטרסים שיכירו בכדאיות המהלך עבורם. למעשה, הפתרון המוצע נותן מענה לאחד מהמכשולים הגדולים ביותר לתמחור חניה בעיר – הפוליטיקה העירונית – ומאפשר רווח ברמת השכונה, אשר מקבל מענה חלקי במסגרת המערכת הפיסקלית הקיימת.
שופ מציע תמחור דינאמי בהתאם למחיר השוק המביא לידי ביטוי את שיקולי ההיצע והביקוש של חניה בצידי הכביש באזורים עירוניים צפופים (Demand-based prices for curb parking). תמחור דינאמי של חניה בצידי הכביש בהתאם למיקום ולשעה מאפשר התייחסות לביקוש המשתנה לאורך שעות היום. לדוגמה, אזור עסקים עירוני יכיל ביקוש רב יותר במהלך שעות פעילות ועל כן יצדיק תמחור גבוה יותר בשעות אלה על פני שעות הערב והלילה. אזורים מוטבי חניה עם תמחור דינאמי, מצד אחד גובים את המחיר האמיתי של הקרקע בהתאם לביקוש, ומצד שני, מאפשרים להגיע לשיווי משקל בתפוסת החניה, כאשר כל רחוב מכיל רוב הזמן בין חניה פנויה לשתיים.
אזורים מוטבי חניה מתחשבים בשאר השימושים האפשריים לצידי הדרכים בעיר. בין היתר, מסעדות ובתי קפה יכולים להשתמש במקומות החניה עבור מקומות ישיבה בעת עומס וחברות משלוחים והובלות יכולות לשלם עבור החניות הפנויות בעת אספקת המשלוח. בערים צפופות ורוויות עסקים ושירותים, חניה אינה בהכרח השימוש היעיל ביותר לצידי הכביש והתמחור הדינאמי של אזורים מוטבי חניה מאפשר מארג שימושים בזמנים שונים המקדם עסקים ואת הכלכלה העירונית.
פסדינה בקליפורניה הייתה העיר האמריקאית הראשונה ליצור אזור מוטב חניה בשנת 1993, ובשנת 2011 סאן פרנסיסקו בקליפורניה הייתה העיר האמריקאית הראשונה ליישם תמחור דינאמי של חניה בצידי הכביש על פי זמן, מיקום ועומס. מאז, ערים אמריקאיות נוספות הצטרפו והקימו אזורים מוטבי חניה, חלקם בתמחור דינאמי, המשרתים את תושבי האזור או השכונה וזוכים לתמיכה. יחד עם זאת, שופ מציין כי אזורים מוטבי חניה עם תמחור דינאמי יתאימו במיוחד לשכונות צפופות עם מיעוט שירותים ציבוריים ובעלות מופחתת של רכבים. שכונות אלו צפויות לספק את התמיכה הציבורית הדרושה לקידום יישום של אזורים מוטבי חניה.
אזורים מוטבי חניה בהקשר המקומי
מדינת ישראל סובלת ממצוקת חניה אקוטית בעקבות גידול אוכלוסין והצטופפות של חלק גדול מאוכלוסיית המדינה בערי המרכז. כמו כן, השיפור ברמת החיים לעומת המחסור בתחבורה ציבורית יעילה מוביל לעלייה משמעותית במספר כלי הרכב הפרטיים הנוסעים בכבישי ישראל, ואלו מחריפים את בעיית החניה.6 על פי אינדקס החניה העולמי לשנת 2022, ישראל נמצאת שלישית בדירוג עלות חניה בדולר אמריקאי ומקום 13 בהתחשבות בשווי כוח הקנייה (לפי עלות החניה בחניונים), בעוד מחירי החניה בצידי הכביש נמוכים משמעותית.7 הדבר מעיד על מצוקת החניה בישראל, מצד אחד, והתמחור הנמוך יחסית של חניה בצידי הכביש, מצד שני.
אזורים מוטבי חניה עם תמחור דינאמי הן דרך אפשרית להתמודד עם מצוקת החניה בהקשר המקומי ואף התכנית הלאומית לחניה, שהתפרסמה בשנת 2023 על ידי משרד התחבורה, מציינת אזורים מוטבי חניה וחניה עם תמחור דינאמי כחלק מסל הכלים העומד לרשות העיריות בתמחור חניות.8 תל אביב-יפו, עיר הידועה במצוקת החניה השוררת בה, היא אחת מן הערים המועדפות ליישום אזורים מוטבי חניה עם תמחור דינמי בישראל, שכן רוב תושביה אינם מחזיקים בחניה פרטית. בעקבות ההעדפה של תושבים ומבקרים לחנות בצידי הכביש על פני חניונים יקרים יותר בצורה משמעותית, נוצרות תופעות נלוות כמו גודש תנועה וחנייה בלתי חוקית.9
בתל אביב-יפו משלמים נהגים 12.4 ₪ עבור שעת חניה לצד המדרכה במרכז העיר, ואילו בצפון, דרום ומזרח העיר משלמים 7 ₪ עבור שעת חניה לצד המדרכה.10 הדבר מעיד על הביקוש הרב לחנייה בשכונות הממוקמות במרכז העיר ביחס לשכונות הפריפריאליות יותר. יחד עם זאת, השכונות במרכז העיר נחשבות למבוססות יותר בהשוואה לדרום ומזרח העיר. במידה ויוקמו אזורים מוטבי חניה על פי המודל המוצע במאמר בשכונות המבוססות במרכז העיר, צפויים תושבי שכונות אלו לקבל רווח שישמש לשיפור השירותים הציבוריים במקום, בעוד תושבי השכונות המבוססות פחות בדרום ובמזרח העיר לא ייהנו מהטבות אלה. במקרה זה, יכול להיווצר מצב בו אי-השוויון בעיר גדל.
הסתייגויות והצעות לשיפור המודל המוצע
בהסתכלות מקומית, ניתן לראות מספר השלכות אפשריות של קידום אזורים מוטבי חניה: שימוש ברווחים מחניה באזורים מוטבי חניה יכול לייצר חוסר שוויון בהשקעות בתחזוקה ובשירותים ציבוריים בין השכונות השונות. שופ מציע במאמרו מספר דרכים שונות כמענה בדמות סבסוד חניה לתושבים בעלי הכנסה נמוכה, תלושי הנחה וכרטיסי נסיעה לתחבורה ציבורית, רכישת רכב מתושבים ויישום חלוקה של הרווח בין העירייה ובין האזור מוטב החניה.
אזורים מוטבי חניה מסייעים להתמודדות עם הביקוש הרב לחניה מול ההיצע המצומצם של מקומות חניה אך אינו מייתר את הצורך בצידי הכביש עבור חניה. יתרה מכך, הרווח הפוטנציאלי של שכונות בשימוש בצידי המדרכה להכנסה יכול אף לעודד את שימורן של החניות בצידי הכביש. השארת החניות בצידי הכביש פוגע באסתטיות הרחוב ועלול להגביר את תופעת אי החום העירוני. זאת ועוד, יש לשקול שימושים אחרים עבור צידי הכביש אשר אינם מציעים ערך כספי עבור השכונה אך חיוניים לבריאות ורווחת התושבים, כמו צמחייה ושבילי אופניים.
הקמת אזורים מוטבי חנייה תהיה יעילה רק במידה ותתאפשר גם אלטרנטיבה להתניידות ברכב הפרטי בדמות תחבורה ציבורית יעילה, איכותית וזמינה. לבסוף, יש לאמץ פתרונות טכנולוגיים כחלק מניהול חכם של אזורים מוטבי חניה ובהכרה בהרגלים של נהגים כיום, המייחסים חשיבות רבה לנגישות מידע וליכולת לתכנן חניה מראש.12 בהינתן והמערכת מקושרת לאפליקציות ניווט, חניה ותחבורה ציבורית, יש לשקף את המחירים השונים באופן המאפשר בחירה בנסיעה לאזור חניה פנוי בהתאם לגובה התשלום הרצוי וכן, ניתן להפנות נהגים לאזורים מוטבי חניה בסמיכות לקווי תחבורה ציבורית המסייעים לנהגים להמשיך את נסיעתם באופן כזה.
סיכום
מאמרו של דונלד שופ מציע להקים אזורים מוטבי חניה ככלי להתמודדות עם ההשלכות של מצוקת החניה אותן חוות ערים רבות בעולם ובישראל. אזורים מוטבי חניה עם תמחור דינאמי מאפשרים ניצול של ערך הקרקע הגבוה של חניות בצדי הכבישים בכדי לייצר רווח המשמש את תושבי המקום בדמות שירותים ציבוריים ותחזוקה טובים יותר. בנוסף, אזורים מוטבי חניה מסייעים להגיע לשיווי המשקל הרצוי בין הביקוש של נהגים לחניה לבין ההיצע המצומצם הקיים בערים ובמיוחד בשכונות צפופות. יחד עם זאת, כשלעצמו, הפתרון לא פותר את כל הבעיות הנובעות מתכנון מוטה רכב וללא מנגנון בקרה ראוי יכול לקדם את החזקים על חשבון החלשים בעיר.
מצד אחד, יש לפעול למנגנון חלוקת רווחים המחזק את השכונות הפחות מבוססות לצד אזורים מוטבי חנייה בשכונות הצפופות. אזורים מוטבי חניה יהיו יעילים אם יסייעו בתיעדוף תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי וייתכן כי שימושים אחרים לצידי המדרכות יהיו יעילים יותר עבור התושבים ועל כן יש לבחון אותם לצד הקמת אזורים מוטבי חניה. מצד שני, כאשר מיושמים אזורים מוטבי חניה, יש לשלבם במערכת הדיגיטלית הקיימת כדי להנגיש את המידע ולאפשר תכנון חניה מראש בהתאם לצרכי הנהג. במידה וכל אלו נלקחים בחשבון, אנו יכולים ליצור עיר בטוחה, נקייה ונעימה יותר למחייה.
- Shoup, D. C. (2023). Parking Benefit Districts. Journal of Planning Education and Research. https://doi.org/10.1177/0739456X221141317 ↩
- Shoup, D. C. (2017). The Twenty-first Century Parking Problem. In D. C. Shoup, The High Cost of Free Parking (1st ed., pp. 1–18). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351179782-1 ↩
- Parkopedia. (2023). Global Driver Survey. https://business.parkopedia.com/2023-global-driver-survey ↩
- Ibrahim, H. E. D. (2017). Car Parking Problem in Urban Areas, Causes and Solutions. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.3163473 ↩
- Shoup, D. C. (2023). Parking Benefit Districts. Journal of Planning Education and Research. https://doi.org/10.1177/0739456X221141317 ↩
- Cohen, E. (2023). The Increase in the Number of Vehicles and the Shortage of Parking in Israel’s Urban Areas—Economic and Political Factors. Economics & Sociology, 16(2), 37–55. https://doi.org/10.14254/2071-789X.2023/16-2/3 ↩
- Parkopedia. (2022). Global Parking Index. https://business.parkopedia.com/global-parking-index-2022-1 ↩
- גליק, ל., לסלוי, ג., יגוד, מ., ברודנר, א., לרמן, ג. (2023). התכנית הלאומית לחניה (עמ’ 17). משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואגף תכנון תחבורתי במינהל תכנון ופיתוח תשתיות. https://www.gov.il/BlobFolder/policy/parking-plan/he/2412-23.pdf ↩
- Martens, K., & Benenson, I. (2008). Evaluating Urban Parking Policies with Agent-Based Model of Driver Parking Behavior. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2046(1), 37–44. https://doi.org/10.3141/2046-05 ↩
- עיריית תל אביב-יפו. (nd). חניה והסדרי תנועה. אוחזר ב- 9 ספטמבר 2024, מתוך https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Transportation/Pages/Parking.aspx ↩
- מקורות: עיריית תל אביב-יפו. (nd). חניה והסדרי תנועה. אוחזר ב- 9 ספטמבר 2024, מתוך https://www.tel-aviv.gov.il/Residents/Transportation/Pages/Parking.aspx; עיריית תל אביב-יפו. (2021). מדד חברתי כלכלי (מאגר). Open Data Tel-Aviv. https://opendatasource.tel-aviv.gov.il/OpenData_Ducaments/Accessible/ses%20open%20data2017-2019%2020240617.xlsx; הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (2024). אפיון יחידות גאוגרפיות וסיווגן לפי הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה בשנת 2021 (מאגר). https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/DocLib/2024/230/24_24_230b.pdf ↩
- Parkopedia. (2023). Global Driver Survey. https://business.parkopedia.com/2023-global-driver-survey ↩