האם מדפסות תלת מימד הולכות לשנות את ערי העתיד? הטכנולוגיה שנדמתה כמדע בדיוני בעבר הפכה כבר לנחלת הכלל, ויש מי שחוזים כי קרב היום בו נוכל להדפיס בעצמנו את הבית בו נגור. ההשפעה על סביבות המגורים והתעסוקה של המחר עשויה להיות קיצונית.

בית תלת מימד

מודל תלת מימד של בית שהודפס ב-ZPrinter. צילום: creative tools, אתר www.flickr.com

מדפסות תלת מימד אינן דבר חדש, הטכנולוגיה לייצר אותן קיימת כבר עשרות שנים. מה שהשתנה לאחרונה הוא הפיכתה של המדפסת התלת ממדית למוצר מדף. בשנתיים האחרונות הנגישות למדפסות אלו הפכה לנחלת הכלל, ומחירן צנח למחיר שנע סביב כמה אלפי ש”ח. בתקופה האחרונה אף נמכרות מדפסות תלת מימד ואביזרים נלווים באתרי אינטרנט סיניים המתמחים במכירת מוצרים זולים במיוחד[1]. אין ספק כי הדפסת מוצרים מוגמרים יכולה לשנות את אורח החיים שלנו כפי שגישה לאינטרנט שינתה אותה לפני למעלה מעשור. כך למשל, הדפסה זו מאפשרת לנו לרכוש שרטוטים למוצרים כגון נעליים, תכשיטים, אביזרים, מנורות ועוד ובהמשך להדפיסם בעצמנו במחשב הביתי. ההשפעה של המדפסת ניכרת גם בתחום הרפואי שם עושים שימוש נרחב בהדפסת “ברגים”, תותבות ותחליפים שונים ומשונים לעצמות, המודפסים לפי מידות מדוייקות של כל פציינט. יתרה מכך, הדפסה בתלת מימד מאפשרת ליצור רמת מורכבות שלא ניתן להשיגה בהליך ייצור מסורתי, כגון הדפסה של פריט “בתוך” פריט או כאשר המוצר חלול, מבלי להזדקק לסדרה שלמה של פעולות.

הפוטנציאל של בחירת שרטוט והדפסה לפי מידה בבית מחזיר לצרכנים כח עצום שנעלם כמעט לחלוטין עם המעבר לייצור המוני במפעלי ענק. דמיינו שתוכלו לרכוש משקפי שמש תוצרת מותג מוכר באמצעות הורדת השרטוט והדפסתו לפי מידות הראש שלכם להתאמה מלאה. המשמעות של פעולה זו לא תאחר לבוא וכך קיימת סבירות גבוהה שחנויות אופטיקה יישארו עוד כמה שנים בסביבתנו, אך תעשיות שלמות יעברו שינויים מרחיקי לכת בדומה לתעשיית העיתונות ותעשיית התיירות שהתאימו עצמן לעידן הדיגיטלי. דוגמא נוספת היא של נאס”א העוזרת לממן פרויקט של הדפסת אוכל באמצעות מדפסת תלת מימד. המדפסת כבר הצליחה “להדפיס” פיצה בעלת שלושה מרכיבים: בצק, רסק וגבינה. חברה בריטית מוכרת מדפסת ראשונה מסוגה שמדפיסה עצמים בתלת מימד עשויים משוקולד אכיל. קשה לדעת אם מדובר בטרנד חולף או שמא בעתיד נדפיס את הארוחה במקום את המתכון.

8678252840_8c9b8b8fc9_b

נעלה שהודפסה במדפסת תלת מימד. צילום: Inhabitat blog, אתר www.flickr.com

ההתפתחות של התחום קשורה לטכנולוגיות של ההדפסה וחומרי הגלם של מדפסות הכוללים סוגי פלסטיק שונים, מתכות, ולאחרונה גם חומרים חדשים. חוקרים באוסטרליה (Victorian Organic Solar Cell Consortium) הצליחו להדפיס תא פוטו-וולטאי (סולארי) גמיש בגודל A3 שניתן לייצר ממנו חשמל. חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה הצליחו להדפיס בבטון. לדבריהם ניתן להדפיס בית בשטח 185 מטר ב-20 שעות. נשמע כמו מדע בדיוני אבל למעשה יש מי שהחלו כבר בהדפסת חדרים. אדריכלים מאמסטרדם (DUS architects) מדפיסים חדרים בטכנולוגיה שונה ובאמצעות חומר המבוסס ברובו על שמן צמחי. הם מדפיסים חלקים מודולריים (כמו לגו) ומחברים אותם לידי מבנה אחד דמוי בית. נשיא ארה”ב ברק אובמה בחר להקדיש זמן בביקורו האחרון באמסטרדם במרץ 2014, בכדי להתבונן בדגמים שיוצרו. לדברי המתכננים, הפתרון שלהם נותן מענה לבעיות מחסור בדיור בסלאמס, אזורי אסון וכו’. ואולם, יש לזכור כי מחסור בדיור אינו באמת תוצר של חסר בטכניקת בנייה או בפועלי בניין, אלא נגזר מסדרי עדיפויות מימון וכן לעת עתה לא סביר שמדובר בפתרון אמיתי לבעיות העולם.

הדפסת בית דיגטלי, חדר אחרי חדר:

3D Print Canal House – Element 002 from 3D Print Canal House on Vimeo.

הסיכוי של ההדפסה התלת מימדית להפוך לפופולרית ולשנות את חיינו מושפע מהצרכים החברתיים, הפוליטיים והכלכליים בעולם גלובלי דינמי ובו פערים הולכים וגדלים בין עשירים ועניים. עם זאת, הוא קשור גם בתרבות העכשווית וברצון שלנו לבדל את עצמנו באמצעות מוצרים ייחודיים. במישור הסביבתי, הדפסה מקומית יכולה להפחית את הצורך בשינוע, הפחתת מלאים ואריזת מוצרים. כיום, שוק המדפסות מגלגל כ-3 מיליארד דולר בשנה ולפי הערכות זהירות של אנליסטים השוק יגדל לכ- 12 מיליארד דולר תוך מספר שנים.

מה המשמעות של ההדפסה התלת מימדית לשדה התכנון? ובמיוחד לסביבות מגורים העתידית? מחד, בתים שייבנו בשיטה זו עשויים להיות דומים מאוד וחזרתיים; מאידך, הם מגלמים פוטנציאל עצום של יצירתיות ותכנון אישי לכל דורש. בנייה מהירה יכולה לייצר מהבית מוצר ready made שנוכל להחליף אותו מידי פעם בהתאם לאופנה חולפת, כפי שאנו מחליפים בגד. תפיסת המגורים שלנו עשויה להשתנות והעיר עשויה להיהפך לשדה ניסוי וטעיה של פרויקטים. פרויקט שיוצר “קלקול” עירוני יוחלף באחר.  דמיינו אל מעבר להדפסה של שכונות מגורים, דמיינו את התחנה המרכזית החדשה, כיכר אתרים, בפרק זמן של ימים בודדים נוכל לחולל שם שינוי ואם לא יתאים נוכל לתקן. ההדפסה המהירה תאפשר גמישות ויכולת התאמה לצרכים נקודתיים בהתאם לצורך.

בנימה יותר מעשית, לא סביר שהדפסות בתלת מימד יחליפו את המדפסת הביתית אבל ייתכן שבפתחו של שלב ביניים בו יוקמו חנויות ייעודיות להדפסה תלת מימדית שתכלולנה מגוון מדפסות וחומרי גלם, בדומה לאופן הדפסת תמונות לפני כעשור. בעוד מספר שנים, עם הוזלת מחירי המדפסות, סביר להניח שנראה מדפסות תלת מימד בבתים רבים. כיום הדמיון שלנו עוד מוגבל לעומת אינסוף האפשרויות שהטכנולוגיה הזו צפויה לפתוח בפנינו.

חומר למחשבה: ניתן לרכוש היום מדפסת שבאמצעותה ניתן להדפיס מדפסת תלת מימד. זו אינה טעות, או כפי שנאמר בפרקי אבות: “צבת בצבת עשויה”.

הרצאה על הדפסת בתים במדפסת תלת-מימדית:

לקריאה נוספת:

– “הצד האפל של הטכנולוגיה“, מאת טלי חתוקה

– “המיתוס על חדשנות עירונית“, מאת טלי חתוקה


[1]  כדוגמת https://www.dx.com